Drie keer scheepsrecht voor Eric, Met Dave pakt hij de winst

Zondag, 28 augustus 2022

Eric staat zes keer per week in de sportschool en de meeste vissers vangen graag een karper van het gewicht dat hij is verloren, maar de wedstrijd winnen deed deze begaafde visser nog nooit. In eerdere jaren plaste hij net naast de pot en werd die tweemaal vierde, maar dit jaar bezorgd Dave Bijlsma hem de dikverdiende winst.

Vooraf werden er toch wat vraagtekens gezet bij deze wedstrijd, met een hittegolf als voorafje was het lastig om in te schatten hoeveel er gevoerd kon worden, daarnaast de grote vraag of de bekende vestingvissen er nog zaten? Een voordeel van de hitte is wel dat vissen zich iets beter laten zien in het bruine grachtwater. Een echte favoriet was vooraf niet aan te wijzen. Natuurlijk blijven bepaalde stekken erg in trek, maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

(Ference met de snelste vis)

Met 13 koppels begonnen we klokslag 19.00 aan de wedstrijd. Allard stopte net zijn laatste stukje pizza in zijn huig tot ineens de telefoon van Paul begon te rinkelen. De jonge Ference hing enthousiast aan de lijn. Hij ving een prachtig uitzettertje van de laatste lichting. Snel volgde al een mooie spiegel van Jesse, maar het derde telefoontje bracht direct de beslissing. Dave had zijn vis amper geschept of Eric moest bellen dat er een dikke in het net lag. Allard en Paul snelde naar het Arsenaal en zagen een goed gevulde spiegel op de mat liggen. Het karperhart van Paul begon direct sneller te kloppen, want eindelijk werd ‘de Bleke’ weer gevangen en ook nog eens in een geweldige vorm. De vis klokte een prachtig gewicht aan van 18,6 kilo, nooit eerder werd dit gewicht bereikt tijdens de wedstrijd. Nadeel van deze vangst? Misschien was de wedstrijd al beslist, want dit gewicht blijft uniek voor de vesting en zeker voor de wedstrijd.

(Eric wist het al! zij werden nummer 1)

Deze prachtige start kreeg helaas geen gevolg, want de vangsten bleven ver achter in vergelijking tot voorgaande edities, toch krijgen we halverwege de nacht een mooi telefoontje. Wederom de fanatieke Ference ;‘‘We hebben echt een dikke spiegel, zeker 16 kilo’’. Aangekomen zagen we direct dat het ging om ‘de Borstvin’. Kon deze vis het ‘de bleke’ lastig maken? De weger bleef hangen op 14,775. Prachtig gewicht natuurlijk, maar de kans werd wel kleiner om Eric en Dave van de troon te stoten. De nacht verliep daarna vrij rustig en de teller bleef steken op 10 karpers.

Overdag blijft het normaal gesproken rustig, daarom was het best verrassend dat Liefhebber ons belde dat ze een visje hadden gevangen. Complimenten voor dit koppel aangezien er al twee jaar niets meer was gevangen tijdens de wedstrijd in de binnenvesting. Wel opvallend dat dit spiegeltje twintig uur eerder werd gevangen door Ference, ander leuk feitje is dat het koppel Liefhebber-Harlan dit al voor de tweede keer is gelukt.

Ondertussen vingen Youri en Noah tegen het begin van de avond hun tweede vis en gingen we de tweede nacht in met meerdere kanshebbers voor de medailles. Het bleef erg stil en de organisatie kon genieten van een verdiend schoonheidsslaapje, maar vroeg in de ochtend meldt het koppel bij de bieb dat ze hun derde vis hebben gevangen. Quasi 2 rolde uit de zak en met een kleine acht kilo namen zij de tweede plaats over van Jesse en Rico die met het meeste gewicht aan spiegels derde zijn geworden. Door deze late vangst vielen Ference en Gert net buiten de boot en moesten genoegen nemen met een prachtige vis en de vierde plaats. Gelukkig wisten de koppels, Tycho-Steffi en de Koopmanschapjes hun blank te voorkomen en zo konden we met 15 gevangen vissen naar de prijsuitreiking.

(Youri met de vis van de valreep)

Dan rest er natuurlijk nog de vraag; ‘’Wat deed het koppel Bever en Kras?’’ Het was niet hun weekend. Uiteraard kon Kras weer scheppen voor zijn maat die een mooie spiegel wist te verleiden, maar voor iedere passant was het zeer vermakelijk om Kras in een 1,60 boot te zien en de lelies lieten de mannen ook meerdere malen flink vloeken. De beker verdwijnt dus van de schoorsteenmantel in huize Kras.

Wouter en Sven hebben niets om mee te pronken, want dit vermakelijke koppel wist voor de tweede keer op rij niets te vangen, voor Wouter is dit extra zuur, want dit is al zijn vierde wedstrijd met een blank. Daarom verdienden dit koppel de pechprijs. Ze kregen een mooie barbecue voor langs de waterkant. Hopelijk komen ze volgend jaar van de nul af.

Eric en Dave hadden een glimlach die dit jaar niet meer zal verdwijnen. De organisatie zet de vierde winnaars van deze wedstrijd op de cup. Volgend jaar weer editie zes met voor iedereen de kans om historie te schrijven en om op deze befaamde Omacup te komen.

(De trotse eigenaren voor een jaar van de Omacup)

De karpercommissie wil HSV Naarden-Bussum, Hengelsport Utrecht en Dave Bijlsma bedanken voor hun bijdrage aan deze wedstrijd.

De uitslag van 2022: